Ademcoaching

Ademritme ademcoaching

Optimaal ademen

Wanneer je een baby ziet ademhalen, neem je een mooie golfbeweging waar. Vloeiend vanuit de buik, naar het middenrif door naar de borst. In de loop der jaren ontwikkelen wij vaak een ander adempatroon, onbewust aangeleerd of door ziekte.

Bij een spannende gebeurtenis of een vervelende situatie houden we vaak onze adem in en wordt er spanning in het lichaam vastgezet. Bij stress wordt deze spanning opgebouwd. Door dit in diverse situaties te herhalen ontwikkelt zich een specifiek adempatroon.

Wat doet het  fysiek?
Door weer volop te leren om optimaal te ademhalen, voel je meer ruimte in je lichaam. Een betere en dus een optimale verbonden ademhaling zorgt voor meer zuurstof in je bloed, lymfevaten en cellen. Je ademt meer afvalstoffen uit zoals CO2. Je krijgt meer energie, meer ademcapaciteit, het versterkt het immuunsysteem en vergroot je vitaliteit.

Wat doet het mentaal?
Door weer verbonden adem te halen worden opgeslagen spanningen in het lichaam losgelaten.  Door te leren door te ademen in welke situatie ook, blijf je beter bij jezelf, .Voel wat je voelt en adem door. De situatie wordt dan als het ware geheeld en kun je het makkelijker en sneller een plek geven.

Wat kan je verwachten bij een ademsessie?
Tijdens een intake bespreken we de reden waarvoor je komt en wat ik voor je kan betekenen.
Afhankelijk van de klachten werk ik met diverse ademtechnieken waaronder:
– De verbonden ademhaling, hartcoherentie of de Wim Hof ademhaling.

Klachten
Deze technieken worden vaak ingezet bij stress -en burn-out klachten, hyperventilatie, depressie en vermoeidheidsklachten.

De oefeningen zijn ook goed toepasbaar in grotere groepen.

 

Lach, haal adem en neem de tijd.                                                                                           IMG_1326

Thich Nhat Hahn
(boeddhistisch zenleraar)